
Wie is er niet met begonnen met een
Piraatje?

Veel zondagen zeilde ik samen met mijn vader wedstrijden met de
zestien kwadraat.

Ik heb geweldige wedstrijden gezeild met de
OK-jol. Die wedstrijd op het IJsselmeer vergeet ik nooit meer.
.......................................................................................................................................................................................

De laatste jaren zeil ik op woensdagavond wedstrijd met de
Stella Maris.

Varen met de Lemsteraak
Rietschoot tijdens de 24-uurs, dat is de jaarlijkse zeilwedstrijd in augustus op het Marker- en IJsselmeer.

Op het skutsje
Twa Brourren begon ik het varen met grotere zeilschepen.
.......................................................................................................................................................................................

De tjalk
Noordstar. Dit charterschip was van mijn buurman, tevens studiegenoot op de Enkhuizen Zeevaartschool.

Ik heb vele tochten gemaakt als schipper op de klipper
Avontuur. Tevens was ik ook de webmaster van de site
www.avontuur.nl

De
Anna Lyse II.
Een van mijn schippersklussen was het varen van de veerboot Muiden - Pampus.
.......................................................................................................................................................................................

De
Ærø, ons varende woonschip, waarmee wij veel tochten hebben gemaakt. Het is een heerlijk schip voor het open water.

De
Dintel, ons beurtscheepje, is een erkend varend monument. Het heeft al heel wat reuniës van oude schepen gezocht. Het vaart met de snelheid van een wandelaar.

De
Proost van Sint Jan is een van de grootste authentieke salonboten van Amsterdam. Het werd na de restauratie, eind september 1997,
weer feestelijk tewater gelaten om vaartochten in Amsterdam en omgeving te verzorgen. Ik heb hier veel mee gevaren.
.......................................................................................................................................................................................

De
Jacob van Lennep is een Utrechtse trekschuit gebouwd in 1888. Met de restauratie van dit schip wordt de geschiedenis van het wereldberoemde Hollandse trekvaartsysteem weer tot leven gebracht. Met deze boot heb ik in Amsterdam gevaren.

Salonboot
Griffioen is in 1909 gebouwd op de R. Holtz, Schlosswerft in Hamburg. Het schip kwam als open passagierssalonboot op de markt. In de loop van de jaren is het een aantal keren verbouwd. Het schip heeft vanaf 1909 dienst gedaan als passagiersschip op de Hallwilersee. Nu vaar ik deze boot regelmatig als salonboot in de Amsterdamse grachten.

Salonboot
Euro maakt deel uit van een kwartet schepen dat in 1939 door de firma Escher Wyss in Zürich werd gebouwd voor de Landi , de internationale landententoonstelling die dat jaar aan de oevers van de Bodenzee werd gehouden. Nadat het schip in 1997 uit de vaart was genomen, werd het via de Rijn naar Nederland gebracht. In Amsterdam heeft de Euro een grondige verbouwing ondergaan, waarbij het schip werd aangepast aan de eisen van de tijd, zonder dat de klassieke uitstraling geweld aan is gedaan. Ik vaar dit schip door en buiten Amsterdam.
.......................................................................................................................................................................................

Het
Wapen van Amsterdam. Ruim vijftig jaar geleden kreeg de beroemde scheepsontwerper Herr Docter Ingenieur Ryniker opdracht om voor de Zwitserse Spoorwegmaatschappij BLS een passagiersschip te ontwerpen. Omdat in Antwerpen in die tijd de beste scheepsbouwers zaten, werd besloten het schip in deze havenstad bij de werf van Eugene Herbosch te laten bouwen. Het resultaat mocht er zijn: een rank gelijnd passagiersschip volledig onder Loyds gebouwd met een capaciteit van 400 passagiers. Na de oplevering werd de bijna veertig meter lange MS Rothorn in twee delen over de Alpen vervoerd, waarna het bijna een halve eeuw als veerboot werd ingezet om reizigers van de ene naar de andere kant van de Brienzersee te vervoeren. Als schipper vaar ik dit schip, meestal buiten Amsterdam.

De
Belle Epoque is een gracieuze salonboot uit 1910. Fraai gerestaureerd en volledig toegerust op de eisen van onze tijd, met behoud van de authenticiteit en charme uit de periode waarin het bootje gebouwd is. Als schipper van deze salonboot vaar ik regelmatige tochten door de Amsterdamse grachten.

De
Tijd Zal het Leeren (1914) is een Groninger bolpraam. Het schip deed oorspronkelijk dienst als vrachtschip voor aardappelen, turf en suikerbieten. Het schip werd destijds gezeild, geboomd of vanaf de wal door zogenaamde scheepstrekkers gesleept. Snellere en goedkopere manieren van vervoer zorgden er halverwege de 20e eeuw voor dat de Tijd Zal het Leeren haar oorspronkelijke functie verloor. Aan het begin van het nieuwe millennium maakte de Tijd Zal het Leeren haar comeback als passagiersschip. De dieselelektrische voortstuwing maakt van de Tijd Zal het Leren een stil en milieuvriendelijk schip. Als ik als schipper hierop vaar, sta ik buiten. Zomers is dat heerlijk, maar 's winters...
.......................................................................................................................................................................................
Prix d'Eau. Deze kleine notarisboot heeft dezelfde ujitstraling als de boten "La Reine" en "Libelle", omdat de drie boten door dezelfde bouwer vanaf een kaal casco opnieuw, maar wel authentiek, zijn opgebouwd. Zie je mij op de foto?
La Reine. Deze authentieke salonboot werd onlangs grondig gerestaureerd. Negentig jaar na haar eerste tewaterlating is zij terug op de Hollandse binnenwateren. Ik onderhoud en vaar deze boot.
Libelle. Een unieke salonklipper, gebouwd in 1906. Het is bijzonder om hiermee te varen. Als schipper kun je binnen of buiten staan sturen.
.......................................................................................................................................................................................

De sfeervolle salonboot "
Kleijn Amsterdam", gebouwd in 1905. Als ik hiermee vaar ben ik in direct contact met mijn gasten.
De Liefde.
Een zeer romantische salonboot met twee buitenzitjes op het zonnedek, waar menig ja-woord is gegeven. Gebouwd in 1905 voor rijke notabelen die regelmatig koninklijke gasten hadden. Na een grote brand is het schip gerestaureerd door rederij Balster, in opdracht van de Stichting tot behoud van het klassieke schip. Ik vaar deze salonboot door de Amsterdamse grachten.
Pieter Zeeman.
Dit schip is vernoemd naar de Nobelprijswinnaar, hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam. Voorheen was het motorjacht " Mea Vota" gebouwd in 1913 op de werf van G. Baay te Ouder Amstel . Het schip is prachtig gerestaureerd in Makkum, waarbij de oude glorie herleeft in art-deco stijl. Als schipper van deze salonboot vaar ik tochten door de Amsterdamse grachten.
.......................................................................................................................................................................................
Terra Nova. Een luxe salonboot, gebouwd in 1910 Bootbouwerij v/h G. Baaij in opdracht van de heer Kaufmann, onder de naam 'Rosilene'. op de Amstel. Het schip werd in 1914 verbouwd in opdracht van Notaris Erdmann en lag afgemeerd aan het landgoed 'Terra Nova" in Vreeland aan de Vecht. Dit was de eerste salonboot waarmee ik als schipper tochten voer door de Amsterdamse grachten.
Najade.
Slanke salonboot die in 1907 werd gebouwd in Groningen in opdracht van mr H.E Oving. Na jaren in particulier bezit te zijn geweest, werd de boot verkocht aan steenkoolvereniging "Wilhelmine Victoria". Na grondige restauratie vaart de Najade sinds 1999. De Najade wordt electrisch voortgedreven. Ook met dit schip vaar ik door de Amsterdamse grachten.

De
Monne de Miranda is een prachtige, luxe uitgevoerde salonboot met plaats voor 48 gasten. Dat de boot een fluisterstille elektrische aandrijving heeft, was uniek voor een klassieke salonbooot. Nu varen er meerdere rond. Als ik hierop vaar, maakt achter mij de kok de diners of lunches klaar.
.......................................................................................................................................................................................

De spits
Abe Lenstra , een boot van 39,05 m lang en 5,05 m breed. Ik heb deze boot in opdracht van de eigenaar Amsterdam uitgevaren.

De stro-aak
Vrouwe Johanna is een klassieke aak uit 1894 die de laatste 25 jaar bekend was als zeilend charterschip.Op dit moment is het schip naar Engeland; Ik heb het voor de eigenaar naar Zeeland gevaren.

De
Bredero is een nieuw concept van Rederij de Nederlanden. Vanwege de nieuwe Amsterdamse vergunningseisen zal deze rondvaartboot volkomen emissievrij (zonder uitlaatgassen) varen.
.......................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................

De salonboot
Lelie. Vanuit Rotterdam heb ik een tocht over de Nieuwe Maas en Hollandsche IJssel gevaren.

De salonboot
Stad Dockum. Zeer fraai schip wat ik met veel plezier vele malen gevaren heb in Vinkeveen, Loosdrecht en Amsterdam.

In 1932 werd
The Old Queen gebouwd te Groningen. Ze voer op de noordelijke meren als rondvaartboot en bood plaats aan maar liefst 90 passagiers. In deze staat heeft ze uiteindelijk jaren gevaren... tot de oorlog uitbrak! Om te voorkomen dat het in de handen van de bezetters zou vallen liet men het schip tijdens de oorlog zinken. Na de oorlog werd The Old Queen weer boven water gehaald en in 1996 gekocht door haar huidige eigenaars en in originele staat teruggebracht met als toevoeging het toilet.
.......................................................................................................................................................................................
De Wolk is een schip dat haar gelijke niet kent in de Amsterdamse grachten. Uitgerust met een werkende, stille en schone stoommachine uit de laat 19e eeuw weet dit prachtige, stoere schip alle ogen op zich gericht. Het is sinds augustus 2004 in de vaart.

Over de
Iris kan ik weinig vertellen. Technische gegevens:Lengte: 15.00 m Breedte: 3.00 m Diepgang ca 80 cm Doorvaar hoogte ca 1.95 m

De Zuid-Hollandse paviljoentjalk
Hoop op Behoud wordt in 1897 te water gelaten in Alphen aan de Rijn. Het zeilende vrachtschip begeeft zich aanvankelijk in de Hollandse wateren voor het vervoer van zand en klei. Aan het begin van de 20e eeuw ondergaat de Hoop op Behoud haar eerste facelift. Het schip wordt verlengd en krijgt een ingebouwde motor. Met vernieuwde energie weet de Hoop op Behoud tot de jaren zestig in de vrachtvaart te blijven, om vanaf 1993 passagiers te gaan vervoeren.
.......................................................................................................................................................................................

De bijna zestien meter lange salonboot, de
Henry Schmitz, werd begin vorige eeuw gebouwd op de welbekende werf van Jean Schmitz in het Duitse Königswinter. De Henry Schmitz voer als "Rheinfahre" op de Rijn ter hoogte van Flittard en werd ook wel "Derer von Flittard" genoemd..
Laser, wedstrijdzeilen met een kleine zeilboot. De uitdaging die ik hiermee aanga geeft veel genoegen. Dat komt vooral door die fantasche club
de Doordrijvers. Een laserclub aan het Kinselmeer waar ik vele wedstrijden zeil op een behoorlijk hoog niveau, er zitten Nationale kampioenen tussen

De
Hildebrand is een zusterschip van de Jacob van Lennep, een Utrechtse trekschuit gebouwd in 1888. Met de restauratie van dit schip wordt de geschiedenis van het wereldberoemde Hollandse trekvaartsysteem weer tot leven gebracht. Met deze boot heb ik in Amsterdam gevaren.
.......................................................................................................................................................................................

De
Paradis verleent nog altijd dezelfde diensten als in haar bouwjaar 1920.
Door de smalle vorm en lage opbouw van deze fraai gerestaureerde salonboot is iedere gracht in en rond Amsterdam mogelijk. Het is daardoor een zeer makkelijk te varen scheepje.

De
Anna Maria is een Fries beurtschip uit 1910. In haar lange werkzame leven vervoerden zij vele tonnen lading. Dit klassieke schip diende jaren als woonboot en is nu ingericht om groepen een aangenaam verblijf op het water te bieden.

De
Sailboa is een klipper van 28 m, een breedte van 5.75 m. Tot eind jaren zeventig functioneerde zij als vrachtschip en tot 1953 werd er alleen met zeilen gevaren. Tegenwoordig worden er feesten meegevaren zie de
Sailboa site
.......................................................................................................................................................................................

Het varend monument, de
salonboot Valentijn is de enige salonboot die onder alle Amsterdamse bruggen door kan varen en daardoor zijn zelfs de kleinste grachten bereikbaar.
Marie zur Lohe is een speciaal scheepje met, destijds, een benzinemotor. Op de foto zie je Bart die toen nog de eigenaar was. Ondertussen is het scheepje meerdere malen van eigenaar verwisseld en uit mijn beeld ontsnapt.
Salonboot Marretje rond 2000 opnieuw opgebouwd. Een vriend van mij heeft hier veel mooi timmerwerk aan gedaan. Momenteel vaart deze boot onder de naam
De Muze rond.
.......................................................................................................................................................................................
Salonboot Rose is een bootje gebouwd omstreeks 1920. Een zeer knus bootje met gezellige sfeer. De boot is geheel origineel en is voorzien van prachtig, goed onderhouden houtwerk. Tegenwoordig vaart deze boot op de Vecht bij de Rederij Vonk.

De
Bark “Stedemaeght”werd in 1926 gebouwd bij de scheepswerf “Nylands Verkstad” in Oslo als walvisjager. Totaal werden er 10 stuks gemaakt. In 1993 is het schip opgekocht en verbouwd tot een Bark, 3 master. Het schip heeft meer dan 1000 m-2 zeilen, Een sensatie om mee te zeilen.
Zestien kwadraat
.......................................................................................................................................................................................