Schipper met Groot Vaarbewijs I en II, Kleine Zeilvaart en Salonboten Amsterdam.

Ervaring als schipper - Op mijn tiende jaar ben ik begonnen met zeilen in een Piraatje. Daarna zeilde ik veel in een 'BM-er', eigenlijk een zestienkwadraat. Na een een jaar of zes resulteerde dat in lesgeven aan volwassenen. Met mijn vader zeilde ik elke zondag wedstrijd in een zestienkwadraat. Later deed ik dat alleen in een OK-jol (de voorloper van de Laser). Tegenwoordig vaar ik wedstrijden op het Markermeer met een scherp jacht.

Ik ontdekte het varen met grotere schepen toen ik als zeventienjarige werd gevraagd les te geven op een platbodem van 8 meter. Later voer ik mee als maat op een skutsje en dat bracht mij in contact met de zeilcharter-wereld.
Op de Enkhuizer Zeevaartschool haalde ik het zeilschippersdiploma. Daarna werd ik schipper op een zeilschip van de bruine vloot. Daarvoor al voer ik met mijn vriendin met ons eigen motorschip de Ærø. Sinds acht jaar vaar ik schipper op diverse salonboten en maak ik tochten in en vanuit Amsterdam.

Het zal mij en genoegen doen als u een rondvaart door Amsterdam maakt doordat u hier u salonboot of andere authentieke schip gevonden heeft. Genieten van een lunch, borrel of diner en Amsterdam vanuit de grachten bewonderen is gewoon een top traktatie.<br>
Het varen door Amsterdam is mij na zoveel jaren nog steeds een genoegen. Overdag maar ook 's avonds. genieten van de vele verlichtte gebouwen en bruggen. De Magere Brug met lichtjes, het blijft mooi. Rederijen overzicht van luxueze salonboten in Amsterdam - Rondvaart in Amsterdam - Verhuur van 
 luxueuze salonboten - Ook geschikt voor lunch, borrel of diner - Huur de salonboot naar uw keuze bij de rederij van uw keuze voor uw rondvaartBoot huren- Via deze website kunt u een boor huren. Vele van onderstaande schepen die zelf gevaren heb kunt u boeken als u doorklikt naar boot huren. Het zal mij en genoegen doen als u een rondvaart door Amsterdam maakt doordat u hier u salonboot of andere authentieke schip gevonden heeft. Genieten van een lunch, borrel of diner en Amsterdam vanuit de grachten bewonderen is gewoon een top traktatie.
Het varen door Amsterdam is mij na zoveel jaren nog steeds een genoegen. Overdag maar ook 's avonds. genieten van de vele verlichtte gebouwen en bruggen. De Magere Brug met lichtjes, het blijft mooi.

Diploma's - Ik ben in het bezit van het ANWB-zeildiploma, het Diploma Stuurman Kleine Zeilvaart, het Klein- en Groot Vaarbewijs deel 1 & 2 en het Marcom B marifoon-diploma.
Dit betekent dat ik vrijwel alle schepen in alle binnenwateren mag varen.

Vaargebied - Ik vaar zowel op de Amsterdamse grachten met luxe salonboten waarbij ik tegelijkertijd van alles vertel over Amsterdam, als met een zeilklipper op de wadden.

Video - Een korte video van de woensdagavond zeilwedstrijden, kijken... klik hier.

Foto's - Hieronder een aantal van de zeilboten en motorschepen waarmee ik gevaren heb.

piraatje
Wie is er niet met begonnen met een Piraatje?
zestien kwadraat
Veel zondagen zeilde ik samen met mijn vader wedstrijden met de zestien kwadraat.
OK-jol
Ik heb geweldige wedstrijden gezeild met de OK-jol. Die wedstrijd op het IJsselmeer vergeet ik nooit meer.
.......................................................................................................................................................................................
Stella Maris
De laatste jaren zeil ik op woensdagavond wedstrijd met de Stella Maris.
Rietschoot
Varen met de Lemsteraak Rietschoot tijdens de 24-uurs, dat is de jaarlijkse zeilwedstrijd in augustus op het Marker- en IJsselmeer.
Twa Brourren
Op het skutsje Twa Brourren begon ik het varen met grotere zeilschepen.
.......................................................................................................................................................................................
Noordstar
De tjalk Noordstar. Dit charterschip was van mijn buurman, tevens studiegenoot op de Enkhuizen Zeevaartschool.
Avontuur
Ik heb vele tochten gemaakt als schipper op de klipper Avontuur. Tevens was ik ook de webmaster van de site www.avontuur.nl
Anna Lyse II
De Anna Lyse II. Een van mijn schippersklussen was het varen van de veerboot Muiden - Pampus.
.......................................................................................................................................................................................
Ærø
De Ærø, ons varende woonschip, waarmee wij veel tochten hebben gemaakt. Het is een heerlijk schip voor het open water.
Dintel
De Dintel, ons beurtscheepje, is een erkend varend monument. Het heeft al heel wat reuniës van oude schepen gezocht. Het vaart met de snelheid van een wandelaar.
Proost van Sint Jan
De Proost van Sint Jan is een van de grootste authentieke salonboten van Amsterdam. Het werd na de restauratie, eind september 1997, weer feestelijk tewater gelaten om vaartochten in Amsterdam en omgeving te verzorgen. Ik heb hier veel mee gevaren.
.......................................................................................................................................................................................
Jacob van Lennep
De Jacob van Lennep is een Utrechtse trekschuit gebouwd in 1888. Met de restauratie van dit schip wordt de geschiedenis van het wereldberoemde Hollandse trekvaartsysteem weer tot leven gebracht. Met deze boot heb ik in Amsterdam gevaren.
Griffioen
Salonboot Griffioen is in 1909 gebouwd op de R. Holtz, Schlosswerft in Hamburg. Het schip kwam als open passagierssalonboot op de markt. In de loop van de jaren is het een aantal keren verbouwd. Het schip heeft vanaf 1909 dienst gedaan als passagiersschip op de Hallwilersee. Nu vaar ik deze boot regelmatig als salonboot in de Amsterdamse grachten.
Euro
Salonboot Euro maakt deel uit van een kwartet schepen dat in 1939 door de firma Escher Wyss in Zürich werd gebouwd voor de Landi , de internationale landententoonstelling die dat jaar aan de oevers van de Bodenzee werd gehouden. Nadat het schip in 1997 uit de vaart was genomen, werd het via de Rijn naar Nederland gebracht. In Amsterdam heeft de Euro een grondige verbouwing ondergaan, waarbij het schip werd aangepast aan de eisen van de tijd, zonder dat de klassieke uitstraling geweld aan is gedaan. Ik vaar dit schip door en buiten Amsterdam.
.......................................................................................................................................................................................
Wapen van Amsterdam
Het Wapen van Amsterdam. Ruim vijftig jaar geleden kreeg de beroemde scheepsontwerper Herr Docter Ingenieur Ryniker opdracht om voor de Zwitserse Spoorwegmaatschappij BLS een passagiersschip te ontwerpen. Omdat in Antwerpen in die tijd de beste scheepsbouwers zaten, werd besloten het schip in deze havenstad bij de werf van Eugene Herbosch te laten bouwen. Het resultaat mocht er zijn: een rank gelijnd passagiersschip volledig onder Loyds gebouwd met een capaciteit van 400 passagiers. Na de oplevering werd de bijna veertig meter lange MS Rothorn in twee delen over de Alpen vervoerd, waarna het bijna een halve eeuw als veerboot werd ingezet om reizigers van de ene naar de andere kant van de Brienzersee te vervoeren. Als schipper vaar ik dit schip, meestal buiten Amsterdam.
Belle Epoque
De Belle Epoque is een gracieuze salonboot uit 1910. Fraai gerestaureerd en volledig toegerust op de eisen van onze tijd, met behoud van de authenticiteit en charme uit de periode waarin het bootje gebouwd is. Als schipper van deze salonboot vaar ik regelmatige tochten door de Amsterdamse grachten.
Tijd Zal het Leeren
De Tijd Zal het Leeren (1914) is een Groninger bolpraam. Het schip deed oorspronkelijk dienst als vrachtschip voor aardappelen, turf en suikerbieten. Het schip werd destijds gezeild, geboomd of vanaf de wal door zogenaamde scheepstrekkers gesleept. Snellere en goedkopere manieren van vervoer zorgden er halverwege de 20e eeuw voor dat de Tijd Zal het Leeren haar oorspronkelijke functie verloor. Aan het begin van het nieuwe millennium maakte de Tijd Zal het Leeren haar comeback als passagiersschip. De dieselelektrische voortstuwing maakt van de Tijd Zal het Leren een stil en milieuvriendelijk schip. Als ik als schipper hierop vaar, sta ik buiten. Zomers is dat heerlijk, maar 's winters...
.......................................................................................................................................................................................
Prix d'Eau
Prix d'Eau. Deze kleine notarisboot heeft dezelfde ujitstraling als de boten "La Reine" en "Libelle", omdat de drie boten door dezelfde bouwer vanaf een kaal casco opnieuw, maar wel authentiek, zijn opgebouwd. Zie je mij op de foto?
La Reine
La Reine. Deze authentieke salonboot werd onlangs grondig gerestaureerd. Negentig jaar na haar eerste tewaterlating is zij terug op de Hollandse binnenwateren. Ik onderhoud en vaar deze boot.
Libelle
Libelle. Een unieke salonklipper, gebouwd in 1906. Het is bijzonder om hiermee te varen. Als schipper kun je binnen of buiten staan sturen.
.......................................................................................................................................................................................
Kleijn Amsterdam
De sfeervolle salonboot "Kleijn Amsterdam", gebouwd in 1905. Als ik hiermee vaar ben ik in direct contact met mijn gasten.
De Liefde
De Liefde. Een zeer romantische salonboot met twee buitenzitjes op het zonnedek, waar menig ja-woord is gegeven. Gebouwd in 1905 voor rijke notabelen die regelmatig koninklijke gasten hadden. Na een grote brand is het schip gerestaureerd door rederij Balster, in opdracht van de Stichting tot behoud van het klassieke schip. Ik vaar deze salonboot door de Amsterdamse grachten.
Pieter Zeeman
Pieter Zeeman. Dit schip is vernoemd naar de Nobelprijswinnaar, hoogleraar aan de universiteit van Amsterdam. Voorheen was het motorjacht " Mea Vota" gebouwd in 1913 op de werf van G. Baay te Ouder Amstel . Het schip is prachtig gerestaureerd in Makkum, waarbij de oude glorie herleeft in art-deco stijl. Als schipper van deze salonboot vaar ik tochten door de Amsterdamse grachten.
.......................................................................................................................................................................................
Terra Nova
Terra Nova. Een luxe salonboot, gebouwd in 1910 Bootbouwerij v/h G. Baaij in opdracht van de heer Kaufmann, onder de naam  'Rosilene'. op de Amstel. Het schip werd in 1914 verbouwd in opdracht van Notaris Erdmann en lag afgemeerd aan het landgoed 'Terra Nova" in Vreeland aan de Vecht. Dit was de eerste salonboot waarmee ik als schipper tochten voer door de Amsterdamse grachten.
Najade
Najade. Slanke salonboot die in 1907 werd gebouwd in Groningen in opdracht van mr H.E Oving. Na jaren in particulier bezit te zijn geweest, werd de boot verkocht aan steenkoolvereniging "Wilhelmine Victoria". Na grondige restauratie vaart de Najade sinds 1999. De Najade wordt electrisch voortgedreven. Ook met dit schip vaar ik door de Amsterdamse grachten.
Monne de Miranda
De Monne de Miranda is een prachtige, luxe uitgevoerde salonboot met plaats voor 48 gasten. Dat de boot een fluisterstille elektrische aandrijving heeft, was uniek voor een klassieke salonbooot. Nu varen er meerdere rond. Als ik hierop vaar, maakt achter mij de kok de diners of lunches klaar.
.......................................................................................................................................................................................
Abe Lenstra
De spits Abe Lenstra , een boot van 39,05 m lang en 5,05 m breed. Ik heb deze boot in opdracht van de eigenaar Amsterdam uitgevaren.
Vrouwe Johanna
De stro-aak Vrouwe Johanna is een klassieke aak uit 1894 die de laatste 25 jaar bekend was als zeilend charterschip.Op dit moment is het schip naar Engeland; Ik heb het voor de eigenaar naar Zeeland gevaren.
Bredero
De Bredero is een nieuw concept van Rederij de Nederlanden. Vanwege de nieuwe Amsterdamse vergunningseisen zal deze rondvaartboot volkomen emissievrij (zonder uitlaatgassen) varen.
.......................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................
Lelie
De salonboot Lelie. Vanuit Rotterdam heb ik een tocht over de Nieuwe Maas en Hollandsche IJssel gevaren.
Stad Dockum
De salonboot Stad Dockum. Zeer fraai schip wat ik met veel plezier vele malen gevaren heb in Vinkeveen, Loosdrecht en Amsterdam.
Old Queen
In 1932 werd The Old Queen gebouwd te Groningen. Ze voer op de noordelijke meren als rondvaartboot en bood plaats aan maar liefst 90 passagiers. In deze staat heeft ze uiteindelijk jaren gevaren... tot de oorlog uitbrak! Om te voorkomen dat het in de handen van de bezetters zou vallen liet men het schip tijdens de oorlog zinken. Na de oorlog werd The Old Queen weer boven water gehaald en in 1996 gekocht door haar huidige eigenaars en in originele staat teruggebracht met als toevoeging het toilet.
.......................................................................................................................................................................................
De Wolk
De Wolk is een schip dat haar gelijke niet kent in de Amsterdamse grachten. Uitgerust met een werkende, stille en schone stoommachine uit de laat 19e eeuw weet dit prachtige, stoere schip alle ogen op zich gericht. Het is sinds augustus 2004 in de vaart.
Iris
Over de Iris kan ik weinig vertellen. Technische gegevens:Lengte: 15.00 m Breedte: 3.00 m Diepgang ca 80 cm Doorvaar hoogte ca 1.95 m
Hoop op Behoud
De Zuid-Hollandse paviljoentjalk Hoop op Behoud wordt in 1897 te water gelaten in Alphen aan de Rijn. Het zeilende vrachtschip begeeft zich aanvankelijk in de Hollandse wateren voor het vervoer van zand en klei. Aan het begin van de 20e eeuw ondergaat de Hoop op Behoud haar eerste facelift. Het schip wordt verlengd en krijgt een ingebouwde motor. Met vernieuwde energie weet de Hoop op Behoud tot de jaren zestig in de vrachtvaart te blijven, om vanaf 1993 passagiers te gaan vervoeren.
.......................................................................................................................................................................................
Henry Schmitz
De bijna zestien meter lange salonboot, de Henry Schmitz, werd begin vorige eeuw gebouwd op de welbekende werf van Jean Schmitz in het Duitse Königswinter. De Henry Schmitz voer als "Rheinfahre" op de Rijn ter hoogte van Flittard en werd ook wel "Derer von Flittard" genoemd..
Laser
Laser, wedstrijdzeilen met een kleine zeilboot. De uitdaging die ik hiermee aanga geeft veel genoegen. Dat komt vooral door die fantasche club de Doordrijvers. Een laserclub aan het Kinselmeer waar ik vele wedstrijden zeil op een behoorlijk hoog niveau, er zitten Nationale kampioenen tussen
Hildebrand
De Hildebrand is een zusterschip van de Jacob van Lennep, een Utrechtse trekschuit gebouwd in 1888. Met de restauratie van dit schip wordt de geschiedenis van het wereldberoemde Hollandse trekvaartsysteem weer tot leven gebracht. Met deze boot heb ik in Amsterdam gevaren.
.......................................................................................................................................................................................
Paradis
De Paradis verleent nog altijd dezelfde diensten als in haar bouwjaar 1920.
Door de smalle vorm en lage opbouw van deze fraai gerestaureerde salonboot is iedere gracht in en rond Amsterdam mogelijk. Het is daardoor een zeer makkelijk te varen scheepje.
Anna Maria
De Anna Maria is een Fries beurtschip uit 1910. In haar lange werkzame leven vervoerden zij vele tonnen lading. Dit klassieke schip diende jaren als woonboot en is nu ingericht om groepen een aangenaam verblijf op het water te bieden.
Sailboa
De Sailboa is een klipper van 28 m, een breedte van 5.75 m. Tot eind jaren zeventig functioneerde zij als vrachtschip en tot 1953 werd er alleen met zeilen gevaren. Tegenwoordig worden er feesten meegevaren zie de Sailboa site
.......................................................................................................................................................................................
Salonboot Valentijn
Het varend monument, de salonboot Valentijn is de enige salonboot die onder alle Amsterdamse bruggen door kan varen en daardoor zijn zelfs de kleinste grachten bereikbaar.
Marie zur Lohe
Marie zur Lohe is een speciaal scheepje met, destijds, een benzinemotor. Op de foto zie je Bart die toen nog de eigenaar was. Ondertussen is het scheepje meerdere malen van eigenaar verwisseld en uit mijn beeld ontsnapt.
Salonboot Marretje
Salonboot Marretje rond 2000 opnieuw opgebouwd. Een vriend van mij heeft hier veel mooi timmerwerk aan gedaan. Momenteel vaart deze boot onder de naam De Muze rond.
.......................................................................................................................................................................................
Salonboot Rose
Salonboot Rose is een bootje gebouwd omstreeks 1920. Een zeer knus bootje met gezellige sfeer. De boot is geheel origineel en is voorzien van prachtig, goed onderhouden houtwerk. Tegenwoordig vaart deze boot op de Vecht bij de Rederij Vonk.
Zestien kwadraat
De Bark “Stedemaeght”werd in 1926 gebouwd bij de scheepswerf “Nylands Verkstad” in Oslo als walvisjager. Totaal werden er 10 stuks gemaakt. In 1993 is het schip opgekocht en verbouwd tot een Bark, 3 master. Het schip heeft meer dan 1000 m-2 zeilen, Een sensatie om mee te zeilen.
Zestien kwadraat
Zestien kwadraat
.......................................................................................................................................................................................

terug naar boven

Han Hendriks email: Aan & Uitleg    Copyright © 2007 Han Hendriks.