We hebben de ERO verkocht
Na dertig jaar genieten van onze stoere schip, zijn wij overgestapt op de Da Capo II.
We gunnen de nieuwe eigenaar veel plezier met de ERO.
Alle gegevens en foto's zijn te vinden op www.aanenuitleg.nl/ero/
Ook na 100 jaar stond de tijd niet stil in de Ero. We zijn blij met dit kado, voor het jarige schip, van Ien en Ewald Ero honderd jaar oud(aug 2010), varend langs het paard van Marken. Foto's Thijs Spijker(Thijs van de Toren)
Deze geweldige vlag was een kado
van MIrjam voor het schip zijn verjaardag.
Sinds 1993 zijn mijn vriendin en ik de trotse eigenaren van de Ero.
Het schip heeft sinds 1998 een "grijze pas" wat betekent dat het een erkend historisch vaartuig is.
In het boek "Schepen die blijven" (een uitgave van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig dat verscheen ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan in 1999), staat de Ero op bladzijde 265.
De Deense geschiedenis van de Ero vonden we ooit in een Deens tijdschrift - we weten helaas niet meer welk. Hieronder volgt de letterlijke tekst.
De is op een Deense site te vinden: http://www.maritime-museum.dk.
Daar vond ik in hun archief met het trefwoord Ærø het volgende plaatje:
Toen heette het schip nog Hans. Je ziet het schip in de staat, naar ik aan neem, zoals het Nederland in 1938 heeft verlaten. Daarna is het verbouwd tot de huidige staat.
Deze 2 foto's toont de Ærø onder de naam Tekla, foto's gemaakt in 1956.
Van de heer Olsen uit Denemarken kreeg ik spontaan nog 3 foto's van de Ero, toen nog de "Ulla Christ".
De eerste plaatjes van een zwaar beladen Ero, en eentje in de "Århus havn".
Lengte: |
25,86 m |
Breedte: |
4,96 m |
Holte: |
2,13 m |
Lengte over alles: |
27,05 m |
Bruto inhoud: |
88,67 registertonnen = 251,18 M3 |
Netto inhoud: |
61,33 registertonnen = 173,75 M3 |
Rest inhoud: |
245,29 M3 |
ENI nummer 02008695 volgens het brandmerk op het schip, met dank aan Simon J. de Waard: http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ero_%28ship,_1910%29
Toen het Rijnschepenregister werd ingesteld moest je verklaren dat je tegen vergoeding op de Rijn voer (Waal, Merwede en zo verder tot zee) en dan kreeg je een officieel scheepsnummer. In de wandeling het Europanummer. Dat nummer was in het dagelijks gebruik zo succesvol, dat praktisch de hele beroepsvaart het op zijn schip schilderde. Het werd toendertijd samengesteld via een combinatie van het nummer van het kantoor van teboekstelling met het brandmerk en om aan het aantal van zeven cijfers te komen werden nullen tussengevoegd. Vertalen we dit schip. Het kantoor Amsterdam had nummer 20 en het nummer in het brandmerk 8695. Het resultaat zou geworden zijn: 2008695.
Maar de tijd staat niet stil. Europa heeft zich ermee bemoeid en daar is het ENI nummer uit voortgekomen: European Number of Identification. Dat wordt voor bestaande schepen eenvoudig samengesteld door vóór het oude officieel scheepsnummer een 0 (nul) te zetten. Formeel mag dat pas na de (goed)keuring voor het Certifikaat van Onderzoek. Volgens dit systeem werkend zouden dan dit schip als ENI nummer 02008695 hebben.